Programm ITTT (It Takes Two to Talk) keskendub spetsiifilisemalt kõne arengu toetamisele, gruppi oodatakse kuni 5-aastaste laste peresid, kus lapse kõne areng on hilistunud.
Aastast 2017 on Logopeediakliinikus rakendatud varajase märkamise ja sekkumise programme. Imikute ja väikelastega peredele on loodud tegevuste kogum, mis toetab suhtlemisoskuste ja kõne arengut. Innovaatilised videotagasisidestus Hanen meetoodikaga programmid autismispektri või sotsiaalse kommunikatsioonihäirega ning kõnearengu hilistumisega väikelaste vanematele ja lastele. Programmid on suunatud varajasele märkamisele (0-6 aastani) ja sekkumisele. Tegemist on imikutele ja väikelastele ning nende peredele välja arendatud teenuste kogumiga.
Kuigi ekspressiivse kõne oskused paranevad nii vanemate kui logopeedi poolsel sekkumisel, toovad uuringud välja, et suuremaid edusamme teevad need lapsed, kelle puhul suunatud sekkumist teostasid vanemad. Vanematepoolne sekkumine on eriti tõhus, kui nad läbivad eelnevalt koolituse, mis sisaldab struktureeritud loenguid ja töötubasid, strateegiate tutvustamist, rollimänge, juhendamist ja tagasisidestamist. Logopeediakliinikus toimub regulaarselt innovatiivne vanemlusprogramm autismispektri või sotsiaalse kommunikatsioonihäirega väikelaste vanematele kahes grupis.
Vanemlusprogrammi jooksul õpib pere, kuidas kaasata last vastastikusesse suhtlemisse, kasutama igapäevaseid tegevusi keele õpetamiseks, kohandama oma kõnet ja tegevusi nii, et laps saaks aru, õpiks uusi sõnu, mõisteid ning mänge. Programmis kombineeritakse logopeedi konsultatsioon ja innovaatilisi videotagasisidestus analüüse videotreeninguga, et saavutada parim õpitulemus perele.
Grupid:
HIND (1 osa):
> Arsti saatekirjaga: 355€
> Saatekirjata: 722,50€
Esimene osa koosneb kolmest individuaalsest konsultatsioon-videotreeningu kohtumisest ning neljast interaktiivsest väikegrupi loengust.
Kohtumised | Teema | Aeg (t) |
---|---|---|
1. Individuaalne konsultatsioon-hindamine |
Lapse suhtlemiseoskuse taseme hindamine. Videosalvestus vanema ja lapse omavahelisest interaktsioonist. Baasvideo loomine. |
1 |
2. Interaktiivne loeng väikegrupis* |
Luba lapsel juhtida: kuidas ja miks Su laps suhtleb. Strateegiad: silmast silma, Vaatle-Oota-Kuula. |
3 |
3. Interaktiivne loeng väikegrupis* - Grupikohtumine nr. 2 |
Järgi lapse algatusi: kuidas reageerida lapse algatustele – liitu, imiteeri, tõlgenda, kommenteeri. | 3 |
4. Individuaalne konsultatsioon-videotreening - Perevisiit nr. 2 |
Videotagasiside abil koos vanemaga strateegiate rakendamise analüüs ja individuaalsete eesmärkide täpsustamine. |
2 |
5. Interaktiivne loeng väikegrupis* |
Võta vooru, et suhtlust ülal hoida: võtted vooruvahetuse tekkeks ja ülal hoidmiseks igapäevategevuste raames. | 3 |
6. Interaktiivne loeng väikegrupis* |
Lisa suhtlemisel keelelisi vahendeid, et aidata aidata lapsel mõista uusi sõnu ning ennast uutel viisidel väljendada. | 3 |
7. Individuaalne konsultatsioon-videotreening |
Videotagasiside abil koos vanemaga strateegiate rakendamise analüüs ja individuaalsete eesmärkide täpsustamine. Kokkuvõte programmi käigus õpitust, edasiste suhtluseesmärkide püstitamine. |
2 |
* laps ei osale
Teine osa koosneb kolmest individuaalsest konsultatsioon-videotreeningu kohtumisest ning neljast interaktiivsest väikegrupi loengust.
Kohtumised | Teema | Aeg (t) |
---|---|---|
1. Individuaalne konsultatsioon-hindamine |
Lapse suhtlemiseoskuse taseme hindamine. Videosalvestus vanema ja lapse omavahelisest interaktsioonist. |
1 |
2. Interaktiivne loeng väikegrupis* |
Lisa keelelisi vahendeid nii, et aidata lapsel mõista teda ümbritsevat maailma. Suhtlemiseesmärkide püstitamise õppimine. | 3 |
3. Interaktiivne loeng väikegrupis* - Grupikohtumine nr. 2 |
Mängime! - mängulise tegevuse käigus ITTT strateegiate rakendamine. Suhtlemiseesmärkide täitmine mänguliste tegevuste raames. | 3 |
4. Individuaalne konsultatsioon-videotreening - Perevisiit nr. 2 |
Videotagasiside abil koos vanemaga strateegiate rakendamise analüüs ja individuaalsete eesmärkide täpsustamine. |
2 |
5. Interaktiivne loeng väikegrupis* |
Vaatame raamatuid - Raamatute vaatamisel ITTT strateegiate rakendamine. Raamatute valik lähtuvalt lapse suhtlemisoskuste tasemest. | 3 |
6. Interaktiivne loeng väikegrupis* |
Liigume edasi koos muusikaga - Laulude ja riimide väärtus interaktsiooni toetamise ja keeleliste vahendite õppimise osas. Muusikalise rutiinse tegevuse kavandamine lähtuvalt lapse huvidest ja suhtlemisoskuste tasemest. | 3 |
7. Individuaalne konsultatsioon-videotreening |
Videotagasiside abil koos vanemaga strateegiate rakendamise analüüs ja individuaalsete eesmärkide täpsustamine. Kokkuvõte programmi käigus õpitust, edasiste suhtlemiseesmärkide püstitamine. | 2 |
* laps ei osale
Kõne arengu toetamise programm “It Takes Two to Talk” on mõeldud peredele, kus kasvab kõne arengu hilistumisega laps.
See on välja töötatud Kanadas Hanen keskuse (The Hanen Centre) logopeedide poolt ning programmi viib läbi Hanen keskuse poolt sertifitseeritud logopeed. Lapse kõne areng vajab toetamist, kui
Miks on oluline vanemate koolitamine? Just vanemad veedavad oma lapsega kõige rohkem aega koos ja on oma lapse peamised suhtluspartnerid – kui vanemad on teadlikud erinevatest kõne arengut toetavatest strateegiatest, siis see annab võimaluse eneseväljenduse arengut toetada just lapsele sobival ajal ja terve päeva vältel.
Nii individuaalsetel kui grupikohtumistel keskendutakse praktilistele võtetele ja strateegiatele, mille abil saaksid vanemad oma lapse kommunikatsiooni ja interaktsiooni toetada just lapse loomulikus keskkonnas igapäevaste, tuttavate ja korduvate tegevuste käigus (riietumine, magamamineku rutiinid, raamatu vaatamine jm).
Vanemad õpivad, kuidas:
Ülevaade inglise keeles: SIIT
Programmi 1. osa ja 2. osa koosneb seitsmest kohtumisest:
Esimene osa koosneb kolmest individuaalsest konsultatsioon-videotreeningu kohtumisest ning neljast interaktiivsest väikegrupi loengust.
Kohtumised | Teema | Aeg (t) |
---|---|---|
1. Individuaalne konsultatsioon-hindamine |
Baasvideo loomine. Videosalvestus vanemast ja lapsest erinevates tegevustes, mille käigus lapse suhtlemisaktiivsus on kõrgeim: |
1 |
2. Interaktiivne loeng väikegrupis* |
Kuidas arvestada lapse huvidega? Kuidas interpreteerida lapse sõnumeid? |
3 |
3. Interaktiivne loeng väikegrupis* (Kohtumine grupis nr. 2) |
Kuidas aidata oma lapsel õppida imiteerima Hindamine: sensoorsed eelistused |
3 |
4. Individuaalne konsultatsioon-videotreening (Perevisiit nr. 2) |
Videosalvestus vanemast ja lapsest erinevates tegevustes. Video analüüs ja konsultatsioon |
2 |
5. Interaktiivne loeng väikegrupis* |
K.A.V.A kontaktmängud. Eesmärgid kontaktimängudes | 3 |
6. Interaktiivne loeng väikegrupis* |
Eesmärgid rutiinides. Kuidas aidata oma lapsel igapäevastes rutiinides õppida | 3 |
7. Individuaalne konsultatsioon-videotreening |
Videosalvestus vanemast ja lapsest erinevates tegevustes. Video analüüs ja konsultatsioon. Kokkuvõte. | 2 |
* laps ei osale
Teine osa koosneb kolmest individuaalsest konsultatsioon-videotreeningu kohtumisest ning neljast interaktiivsest väikegrupi loengust.
Kohtumised | Teema | Aeg (t) |
---|---|---|
1. Individuaalne konsultatsioon-hindamine |
Baasvideo loomine. Videosalvestus vanemast ja lapsest erinevates tegevustes, mille käigus lapse suhtlemisaktiivsus on kõrgeim. |
1 |
2. Interaktiivne loeng väikegrupis* |
Mänguasjadega mängimise oskuse hindamine Õpime mänguasjadega mängima |
3 |
3. Interaktiivne loeng väikegrupis* (Kohtumine grupis nr. 2) |
Mäng eakaaslastega Kuidas toetada oma last ja tema mängukaaslast? |
3 |
4. Individuaalne konsultatsioon-videotreening (Perevisiit nr. 2) |
Videosalvestus vanemast ja lapsest erinevates tegevustes. Video analüüs ja konsultatsioon |
2 |
5. Interaktiivne loeng väikegrupis* |
Eesmärgid raamatute lugemisel | 3 |
6. Interaktiivne loeng väikegrupis* |
Teeme kokkuvõtte. Seame eesmärgid järgnevateks kuudeks | 3 |
7. Individuaalne konsultatsioon-videotreening |
Videosalvestus vanemast ja lapsest erinevates tegevustes. Video analüüs ja konsultatsioon. Kokkuvõte. More than Words strateegiate koos kasutamine • õpetad oma lapsele uusi viise, kuidas mänguasjadega mängida; • lisad mängule kommunikatiivseid eesmärke; • arendad suhtlust raamatute kaudu. |
2 |
* laps ei osale
Rahvusvaheline "More Than Words" (MTW) programm on mõeldud peredele, kus kasvab eriline laps. Programmi unikaalsus seisneb selles, et igale lapsele ja perele püstitatakse individuaalsed eesmärgid - seda nii pere- kui grupikohtumistel. Selline personaalne lähenemine annab peredele vajaliku enesekindluse ja oskused toetada oma last. Programmi juht, logopeed Ly Laane nendib, et Eestis on järjest enam lapsi, kellel esineb tugevaid meeleolukõikumisi, kes käituvad rahutult, reageerivad kõnele puudulikult, kellel kõne puudub või on väga omapärane. Nende laste mänguoskused on vähesed, eakaaslastega suhtlemisel jäävad nad hätta. Sellises olukorras vajavad lapsevanemad paremaid teadmisi, et toetada oma lapsi esimeste sõnadeni jõudmisel ja sotsiaalse kontakti saavutamisel.
“Iga lapsevanema soov on, et laps teatud vanusesse jõudes lausuks oma esimesed sõnad ja naerataks meile, kui sellest rõõmu tunneme. Sageli ei piisa aga esimeste sõnadeni jõudmiseks vanema igakülgsest pingutusest lapsele uute sõnade tutvustamisel. Miks? Sest enne sõnade tulekut vajab laps tervet rida eeloskuseid (nt reageerimine vanema kõnele, tähelepanu püsimine ja selle jagamine, tegelemine erinevate mänguasjadega, lihtsate korralduste mõistmine, jne) - kui need puuduvad, jäävad ka sõnad tulemata. MTW pereprogrammis õpitakse koos, millised on need oskused, mis on Teie lapsel puudu esimeste sõnadeni ja sotsiaalse kontaktini jõudmisel ning millest alustada, et laps nendeni jõuaks” lisab programmi juht, logopeed Ly Laane.
Programmi juht lisab, et metoodiline lähenemine annab tervikliku ning individuaalsetest vajadustest lähtuva õpikogemuse.
„Programmi käigus aitame vanemal paremini mõista oma last ja tema suhtlemisraskuste tagamaid. Teadlik vanem on enesekindel vanem. Väikeses grupis on vanemad üksteisele toeks ja abiks, jagades oma kogemusi ja ideid, kuidas keeruliste olukordadega toime tulla või väikestest sammudest rõõmu tunda“ lisab ta.
Mida programmist õpid?
Programmi raames õpid Sa kasutama praktilisi ja tõhusaid strateegiaid, et toetada oma lapse kommunikatsiooni ja interaktsiooni igapäevastes tegevustes. Just igapäevases tuttavas ja korduvas argisuhtluses arenevad Sinu lapse kommunikatiivsed oskused.
Miks on vanemad kaasatud programmi?
Vanemad on kõige olulisemad inimesed oma lapse elus ning samas ka tema parimad õpetajad. Üks suurimaid kinke, mida sa vanemana oma lapsele anda saad, on pakkuda talle abi suhtlemisel ja ümbritseva mõistmisel.