Tunnete, emotsioonide juhtimine:
- Laps ei oska mängida (nt sätib ainult sõidukeid ritta, avab ja suleb uksi), ei tunne huvi erinevate mänguasjade vastu
- Häired igapäevastes toimingutes (nt söömisest keeldumine või ülesöömine, wc-toimingutega seotud mahajäämused)
- Sundkäitumised, kinnistunud rigiidsed tegevusmustrid
- Lapsel on raske teiste tunnetest aru saada, tunneb rõõmu teiste ebaõnnetumistest
- Eelistab mängida üksinda, ei otsi teiste laste seltsi
- Laps kohaneb raskustega, „ripub“ vanema küljes
- Lapse käitumine on teistele lastele võõristust tekitav
- Laps luiskab järjepidevalt
- Laps näppab teiste asju
- Laps on teiste suhtes kiuslik, teeb asju, mis teisi ärritavad
- Lapsel on kummalised ja tavapärasest suuremad hirmud (nt kadumise hirm, oma kehaga seotud hirmud)
- Laps kahjustab ennast või satub pidevalt ohtlikesse olukordadesse
- Lapse toimetulek kaotusega on nõrk, ta reageerib kaotustele agressiivselt, ei oska oma pettumust sõnadega väljendada
- Laps elab teistega võrreldes justkui teises maailmas
- Lapse emotsioonide väljendamine on tavapäratu
- Käitumine muutub traumaatiliste sündmuste järel
- Sümptomid on kestnud pikalt (mitu kuud)
Mälu, mõtlemine, õppimine:
- Lapsele ei jää meelde või jäävad halvasti meelde nimed, laulud, tegevused
- Laps ei tegutse korralduste (kuulmine) või eeskuju (nägemine) järgi
- Lapsele valmistab raskusi kordamine
- Laps ei jäljenda
- Laps vajab pidevalt näidist või eeskuju
- Riietumine jt põhitegevused kujunevad raskustega, valmistavad raskusi
- Lapsel on kujunenud valed või kehvad töövõtted/tegutsemiharjumused, mis takistavad arengut
- Lapsel on raske meenutada äsja toimunut (nt mida on söönud, kus käinud, kuhu on jätnud oma asjad)
- Laps vastab sageli „ei mäleta“, et olukorda nö lahendada
Oma tegevuste planeerimine, keskendumine:
- Laps vahetab kiiresti mänge, tüdineb mängust enne lõppu, sageli on mitu mängu korraga pooleli
- Lapsel on raske alustada või planeerida mänge või tegevusi
- Tegevuste lõpuleviimine valmistab raskusi
- Laps väldib pingutust nõudvaid tegevusi
- Vahendid (pliiatsid, käärid jm), mänguasjad on pidevalt kadunud
- Välised ärritajad segavad keskendumist
- Sooritustase on ebaühtlane
- On rahutu, niheleb toolil, näpib asju
- On tegevustes pidurdamatu
- Ei suuda kõnevoolu peatada
- Ei jõua oma järjekorda oodata
- Segab vahele, ei taju piire
- On konfliktne, vaidleb palju
- Ajataju on nõrk
- Tunnete reguleerimine ja nende väljendamine valmistab raskusi
- Laps on aeglane, äraolev, unelev
- Jookseb ja turnib ohtlikes kohtades
- Unustab, raske on meeles pidada tuttavate laste või täiskasvanute nimesid
- Laps justkui ei kuule, mida talle öeldakse, vajab lisaks suulistele korraldustele ka füüsilist suunamist
- Laps vajab tegutsemiseks järjepidevalt kinnitust, kordamist
" Miä hummukult ei olõ opnu, tuud ei opi õdangult ammugi" Eesti VanasõnaAega broneerima
Koosatanud: Riin Naestema