Programm MTW (More Than Words) on suunatud sotsiaalse suhtlemise raskustega väikelastele ja autismispektriga kuni 6-a lastele ja nende lähedastele.
Esimene osa koosneb kolmest individuaalsest konsultatsioon-videotreeningu kohtumisest ning neljast interaktiivsest väikegrupi loengust.
Kohtumised | Teema | Aeg (t) |
1. Individuaalne konsultatsioon-hindamine (Perevisiit nr. 1)
|
Baasvideo loomine. Videosalvestus vanemast ja lapsest erinevates tegevustes, mille käigus lapse suhtlemisaktiivsus on kõrgeim: 1. kontaktimäng ilma mänguasjadeta (nt., Kuku?, Patsu-patsu kooki!, kõditamine, müramine, jne.); 2. maiustus/toidupala – soovi väljendamine; 3. raamatu vaatamine; 4. mänguasjad ja tegevused koos
|
1 |
2. Interaktiivne loeng väikegrupis* (Kohtumine grupis nr. 1)
|
Kuidas arvestada lapse huvidega? Kuidas interpreteerida lapse sõnumeid? |
3 |
3. Interaktiivne loeng väikegrupis* (Kohtumine grupis nr. 2) |
Kuidas aidata oma lapsel õppida imiteerima Hindamine: sensoorsed eelistused |
3 |
4. Individuaalne konsultatsioon-videotreening (Perevisiit nr. 2) |
Videosalvestus vanemast ja lapsest erinevates tegevustes. Video analüüs ja konsultatsioon
|
2 |
5. Interaktiivne loeng väikegrupis* (Kohtumine grupis nr. 3)
|
K.A.V.A kontaktmängud. Eesmärgid kontaktimängudes |
3 |
6. Interaktiivne loeng väikegrupis* (Kohtumine grupis nr. 4)
|
Eesmärgid rutiinides. Kuidas aidata oma lapsel igapäevastes rutiinides õppida |
3 |
7. Individuaalne konsultatsioon-videotreening (Perevisiit nr. 3)
|
Videosalvestus vanemast ja lapsest erinevates tegevustes. Video analüüs ja konsultatsioon. Kokkuvõte. |
2 |
* laps ei osale
Teine osa koosneb kolmest individuaalsest konsultatsioon-videotreeningu kohtumisest ning neljast interaktiivsest väikegrupi loengust.
Kohtumised | Teema | Aeg (t) |
1. Individuaalne konsultatsioon-hindamine (Perevisiit nr. 1)
|
Baasvideo loomine. Videosalvestus vanemast ja lapsest erinevates tegevustes, mille käigus lapse suhtlemisaktiivsus on kõrgeim.
|
1 |
2. Interaktiivne loeng väikegrupis* (Kohtumine grupis nr. 1)
|
Mänguasjadega mängimise oskuse hindamine Õpime mänguasjadega mängima |
3 |
3. Interaktiivne loeng väikegrupis* (Kohtumine grupis nr. 2) |
Mäng eakaaslastega Kuidas toetada oma last ja tema mängukaaslast? |
3 |
4. Individuaalne konsultatsioon-videotreening (Perevisiit nr. 2) |
Videosalvestus vanemast ja lapsest erinevates tegevustes. Video analüüs ja konsultatsioon Meenutame K.A.V.A kontaktimängus mänguasjaga. Õpime mänguasjadega mängima. Mängu laiendamine: kommunikatiivne või mängueesmärk. Filmi oma last mängimas teiste lastega/lapsega
|
2 |
5. Interaktiivne loeng väikegrupis* (Kohtumine grupis nr. 3)
|
Eesmärgid raamatute lugemisel |
3 |
6. Interaktiivne loeng väikegrupis* (Kohtumine grupis nr. 4)
|
Teeme kokkuvõtte. Seame eesmärgid järgnevateks kuudeks |
3 |
7. Individuaalne konsultatsioon-videotreening (Perevisiit nr. 3)
|
Videosalvestus vanemast ja lapsest erinevates tegevustes. Video analüüs ja konsultatsioon. Kokkuvõte. More than Words strateegiate koos kasutamine • õpetad oma lapsele uusi viise, kuidas mänguasjadega mängida; • lisad mängule kommunikatiivseid eesmärke; • arendad suhtlust raamatute kaudu. |
2 |
* laps ei osale
Rahvusvaheline "More Than Words" (MTW) programm on mõeldud peredele, kus kasvab eriline laps. Programmi unikaalsus seisneb selles, et igale lapsele ja perele püstitatakse individuaalsed eesmärgid - seda nii pere- kui grupikohtumistel. Selline personaalne lähenemine annab peredele vajaliku enesekindluse ja oskused toetada oma last. Programmi juht, logopeed Ly Laane nendib, et Eestis on järjest enam lapsi, kellel esineb tugevaid meeleolukõikumisi, kes käituvad rahutult, reageerivad kõnele puudulikult, kellel kõne puudub või on väga omapärane. Nende laste mänguoskused on vähesed, eakaaslastega suhtlemisel jäävad nad hätta. Sellises olukorras vajavad lapsevanemad paremaid teadmisi, et toetada oma lapsi esimeste sõnadeni jõudmisel ja sotsiaalse kontakti saavutamisel.
“Iga lapsevanema soov on, et laps teatud vanusesse jõudes lausuks oma esimesed sõnad ja naerataks meile, kui sellest rõõmu tunneme. Sageli ei piisa aga esimeste sõnadeni jõudmiseks vanema igakülgsest pingutusest lapsele uute sõnade tutvustamisel. Miks? Sest enne sõnade tulekut vajab laps tervet rida eeloskuseid (nt reageerimine vanema kõnele, tähelepanu püsimine ja selle jagamine, tegelemine erinevate mänguasjadega, lihtsate korralduste mõistmine, jne) - kui need puuduvad, jäävad ka sõnad tulemata. MTW pereprogrammis õpitakse koos, millised on need oskused, mis on Teie lapsel puudu esimeste sõnadeni ja sotsiaalse kontaktini jõudmisel ning millest alustada, et laps nendeni jõuaks” lisab programmi juht, logopeed Ly Laane.
Programmi juht lisab, et metoodiline lähenemine annab tervikliku ning individuaalsetest vajadustest lähtuva õpikogemuse.
„Programmi käigus aitame vanemal paremini mõista oma last ja tema suhtlemisraskuste tagamaid. Teadlik vanem on enesekindel vanem. Väikeses grupis on vanemad üksteisele toeks ja abiks, jagades oma kogemusi ja ideid, kuidas keeruliste olukordadega toime tulla või väikestest sammudest rõõmu tunda“ lisab ta.
Mida programmist õpid?
Programmi raames õpid Sa kasutama praktilisi ja tõhusaid strateegiaid, et toetada oma lapse kommunikatsiooni ja interaktsiooni igapäevastes tegevustes. Just igapäevases tuttavas ja korduvas argisuhtluses arenevad Sinu lapse kommunikatiivsed oskused.
- Kuidas su laps hetkel suhtleb ning millised võiksid olla järgmised sammud?
- Milline on sinu lapse õpistiil ning kuidas seda kõige paremini ära kasutada?
- Mis motiveerib su last suhtlema?
- Kuidas muuta igapäevased tegevused suhtlemisvõimalusteks?
- Kuidas aidata lapsel talle öeldut mõista?
- Kuidas arendada lapse mängusoskusi?
- Kuidas aidata oma lapsel luua sõprussuhteid?
Miks on vanemad kaasatud programmi?
Vanemad on kõige olulisemad inimesed oma lapse elus ning samas ka tema parimad õpetajad. Üks suurimaid kinke, mida sa vanemana oma lapsele anda saad, on pakkuda talle abi suhtlemisel ja ümbritseva mõistmisel.